خواص گرده گل

گرده گل و فواید دارویی آن

گرده گل دانه های ریز و در واقع اسپرم گیاهان یا سلول نر آنهاست که روی بساک گلها وجود دارد و تنها عامل برای بارور کردن گیاه است. گرده گل یک مولتی ویتامین طبیعی بوده، زیرا دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی می باشد که از اهمیت فراوانی برخوردارند.

مواد تشکیل دهنده گرده گل عبارتند از:

پروتئین، اسیدهای آمینه، هیدرات های کربن، چربی ها و انواع ویتامینهای طبیعی، مواد معدنی، هورمونها،روغن های اتری، مواد آنتی بیوتیک و ده ها عناصر حیاتی دیگر.
مصرف گرده گل در کشورهای توسعه یافته: بسیاری از مردم کشورهای اروپایی، روسیه و آمریکای شمالی گرده گل را به عنوان غذای تندرستی مصرف می کنند. مصرف گرده گل در کودکان و افراد مسن یا کسانیکه احساس ضعف دائمی دارند، تاثیر شگفت انگیز دارد.
مصرف گرده گل در انسان به تقویت پروستات ها کمک کرده و به علت پتاسیم بالای خود در تقویت عمومی بدن نقش مهمی ایفا می کند. گرده گل یک ماده غذایی کامل است که 15 الی 35 درصد آنرا پروتئین خالص تشکیل می دهد.

خواص درمانی گرده گل در یک نگاه :

گرده گل غذایی کامل برای تقویت ذهن و بدن

مفید برای لک ، چین و چروک پوست
مفید برای ضعف پیری و نیروزا
درمان بی اشتهایی و تیروئید
درمان ناراحتیهای عصبی
درمان ناتوانیهای جنسی
درمان پوکی استخوان
درمان ریزش مو
درمان دیابت

خواص گرده گل :

مفید برای بیماران آسمی : خاصیت ضد التهابی دارد و علایم  آسم را هنگام حمله کاهش می دهد.گرده زنبور عسل برای مبتلایان به برونشیت و سرفه حاد نیز مفید است.

بهبود هاضمه : به عنوان یک غذای کامل ، می تواند هاضمه را بهبود بخشد. در نتیجه آنزیم های آن به لوله گوارشی کمک می کند تا غذا را بهتر جذب وپردازش کند .

تقویت سیستم ایمنی : با برقراری تعادل باکتری ها در روده، قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می برد و از آن در برابر مشکلات به وجود آمده ناشی از فعالیت باکتری ، ویروس و قارچ محافظت می کند.چون سیستم ایمنی را تقویت می کند در رفع حساسیت ها  نیز موثر است.

تقویت سیستم قلبی وعروقی : به علت میزان بالای آنتی اکسیدان  رگ های خونی را سالم نگه می دارد.التهاب را کنترل می کند . البته مصرف آن به بیماران دارای فشارخون بالاتوصیه نمی شود.

مفید برای پوست : کرم های مرطوب کننده و پماد های زیادی  برای رفع اگزما و بیماری های التهابی دیگر در بازار وجود دارد که حاوی گرده گل زنبور عسل است زیرا این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است؛ این ماده به مکمل های ضد پیری نیز افزوده می شود زیرا دارای میزان فراوانی آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

کاهش استرس : این ماده خوراکی به دلیل ترکیبات خاص و سودمند موجود در آن به حفظ تعادل و تنظیم احساسات فرد کمک می‌کند و توان مقابله با استرس‌های روزانه را افزایش می‌دهد.

افزایش قوا و استحکام بدنگرده گل همچنین انرژی، قدرت و توان جسمی را افزایش می‌دهد. ورزشکاران معتقدند که مصرف گرده گل به سرعت و چابکی آنان می‌افزاید و انرژی کافی را برای انجام تمرینات ورزشی در اختیار آنان قرار می‌دهد.

تاثیرات ضد پیریدر دوران باستان، مصریان و چینی‌ها معتقد بودند که گرده گل منبعی برای حفظ جوانی است. امروزه نیز تاثیر این ماده تایید شده است زیرا نه تنها برای استحکام بدن فرد تاثیر مثبت دارد بلکه زیبایی پوست، مو و ظاهر بدن را بهبود می‌دهد. گرده گل همچنین به تقویت حافظه، تمرکز و توانایی ذهن کمک می‌کند که از این جهت برای سالمندان خوردنی مفیدی است.

مفید برای بهبودی آلرژیگرده گل از علائم آلرژی‌ها یا تب یونجه در افراد مبتلا به این بیماری‌ها می‌کاهد. همچنین توصیه می‌شود برای بهره‌مندی بیشتر از فوائد گرده گل از نوع محلی آن استفاده شود و افراد مبتلا به آلرژی شش هفته پیش از شروع فصل آلرژی، مصرف آن را آغاز کنند.

کنترل کننده وزن : فایده مهم دیگر گرده گل تاثیر آن در کنترل وزن است. این ماده خوراکی با تاثیرگذاری بر غده هیپوتالاموس در کنترل وزن نقش مهمی ایفا می‌کند و به تحریک متابولیسم به تنظیم، متعادل‌سازی و کنترل وزن کمک می‌کند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

خواص گرده گل کوهستان و طریقه مصرف آن 

ماسک عسل و گرده گل معجزه‌ایی برای داشتن صورتی جذاب