تاثیر عسل بر دستگاه گوارش

تاثیر عسل بر دستگاه گوارش

عسل ماده غذایی ملیّنی است که به هضم غذا کمک می کند. مصرف اندک ، اما دایمی عسل طبیعی برای فعالیت منظم دستگاه گوارش توصیه شده است.

1. عسل به دلیل داشتن قندهای مونوساکارید ، جذبی اسان و سریع دارد. مصرف مداوم عسل ، باعث کار منظم و طبیعی دستگاه هاضمه می شود.

2. عسل دردهای معده را از بین می برد و مانند توانایی بهم آوردن زخم های پوست ، زخم معده را نیز درمان می کند. در صورتی که عسل با سایر غذاها مصرف شود ، اسید معده را کاهش می دهد.

3. عسل خاصیت ملینی (نرمی) دارد و مصرف غذا های فیبردار مثل انواع میوه ها ، سبزیجات و سوپ همراه با یک قاشق مربا خوری عسل قبل و بعد از غذا و خوردن روزانه شش لیوان آب ، بهترین روش درمان یبوست است.

4. عسل خالص و طبیعی سبب کشتن بسیاری از باکتری ها میشود . خوردن یک قاشق چای خوری عسل طبیعی به صورت ناشتا ، مانع رشد باکتری های خطرناکی بنام هیلکوباکتر می شود.

5. عسل علاوه بر آن که خوراک سلولهای بافت های مختلف است ، بر ذخایر گلیکوژن کبد افزوده و عمل سوخت و ساز بافت ها را تسریع می کند. کبد سهم فعالی در تمام فعالیت های حیاتی بدن ، تبدیل هیدروکربن ها ، پروتئین ها ، ویتامین ها ، هورمون ها و … برعهده دارد.

6. با در نظر گرفتن این واقعیت که کبد سموم باکتری ها را خنثی می کند و گلیکوژن عامل اصلی مبارزه با باکتری هاست ، می توان به اهمیت عسل در افزودن قدرت کبد برای مباره با میکروب ها پی برد.

7. اسید فرمیک موجود در عسل با تخمیر و ترشی روده مبارزه می کند. علاوه بر این اسانس ها و قند های طبیعی عسل که فشردگی زیادی دارند به طور کلی درمان بخش و گند زدا می باشند و عفونت های روده را از بین می برند.

8. عسل برای بیماران مبتلا به زخم روده بزرگ نیز مفید بوده و بهترین زمان برای مصرف عسل در این گونه بیماران 2 ساعت قبل از نهار یا ناشتا و 3 ساعت بعد از شام به اندازه 1 قاشق غذا خوری است و اگر مخلوط با آب گرم مصرف شود ، نتیجه بهتری خواهد داشت.

نکته: افرادی که دچار زخم روده و یا زخم اثنی عشر هستند می توانند عسل طبیعی را با موم مصرف کنند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

خواص عسل از زیبایی پوست تا سلامت دستگاه گوارش

فواید شگفت آور عسل