ظرف های مناسب برای نگهداری عسل طبیعی
ظرف های مناسب برای نگهداری عسل طبیعی

ظرف های مناسب برای نگهداری عسل طبیعی

همانطور که می دانید عسل دارای خواص اسیدی می باشد و لازم است دقت بیشتری در ظرف های مناسب برای نگهداری عسل طبیعی داشته باشید که از واکنش های شیمیایی عسل با ظرف خودداری کنید و عسل آلوده به مواد دیگری نشود. سالم ترین روش نگهداری عسل در حجم کم، ظروف شیشه ای، لعابی یا سفالی است. اگر عسل تحت شرایط مناسب نگهداری نشود ممکن است در طول زمان دچار تغییرات فیزیکی و شیمایی شود و خواص خود را از دست بدهد یا اینکه طعم و عطر آن دچار تغییراتی شود. یکی از بدترین روش های نگهداری عسل، نگهداری در ظروف فلزی می باشد که باعث خورگی فلزات شده و در نتیجه با مواد قندی ترکیب شده و اثر منفی بر روی عسل خواهد گذاشت. در ادامه شما را با انواع ظرف های مناسب برای نگهداری عسل طبیعی آشنا خواهیم کرد.

🔲 ظروف مناسب برای نگهداری عسل طبیعی

🔸   ظروف فلزی

بدترین نوع ظرف برای نگهداری عسل، ظروف فلزی می باشند. با توجه به اینکه عسل دارای خاصیت اسیدی می باشد، نگهداری و بسته بندی آن در ظروف فلزی بسیار خطرناک است ؛ زیرا اسید موجود در عسل موجب خوردگی فلزات می شود سپس با مواد قندی عسل مخلوط می شود و روی کیفیت عسل تاثیر منفی می گذارد.

🔸   ظروف پلاستیکی

مرسوم ترین ظروف برای نگهداری عسل، ظروف پلاستیکی می باشند. این ظروف به اندازه ی ظروف شیشه ای مناسب نیستند اما با توجه به قیمت مناسب تر و اینکه شکننده نیستند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، البته باید در نظر گرفت ظرف پلاستیکی در مقایسه با یک ظرف شیشه ای یا سرامیکی، میزان بیشتری از هوا را از خود عبور می دهد.

🔸   ظروف شیشه ای

یکی از مطمئن ترین روش های نگهداری عسل، استفاده از ظروف شیشه ای یا سرامیکی لعاب دار می باشد. اگر عسل را در اینگونه ظروف که دارای درب محکم و غیر قابل نفوذ می باشند قرار دهید برای سال ها می توانید از آن عسل استفاده کنید. چندی پیش در مقبره های ۴۰۰۰ ساله مصری، کوزه های در بسته عسل پیدا شده است که همچنان عسل درون آن ها در وضعیت خوبی قرار دارد.

🔸   ظروف استیل

این نوع ظروف مخصوص نگهداری عسل با تناژ بالا می باشد و بیشتر مورد استفاده زنبورداران می باشد که در ادامه درباره آن توضیحاتی خواهیم داد.

 

🔲   نگهداری عسل در مقادیر بالا

برای نگهداری عسل طبیعی در حجم زیاد باید از ظروف استیل، گالوانیزه و یا ظروفی که سطح داخلی آنها بوسیله مواد مقاوم به اسید عسل پوشیده شده باشد، استفاده نمود. رایج ترین نوع ظروف نگهداری عسل در انبار حلب های ۲۰ لیتری مکعب مستطیل است که دارای درب فلزی چرخشی می باشند.

🔲   بهترین ظرف برای نگهداری عسل طبیعی

در پایان باید ذکر کرد که نگهداری عسل در ظروف شیشه ای به دیگر انواع ظروف ترجیح داده می شود، البته ظروف پلاستیکی مخصوص مواد غذایی نیز مناسب می باشند. اما هیچ گاه عسل را در ظروف فلزی نگهداری نکنید، زیرا ممکن است با سطح فلز واکنش داده و ترکیبات زیانباری تولید کند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

روش تشخیص عسل طبیعی و مرغوب

دورکردن مورچه ها از عسل