عسل قابلیت درمان زخم های دیابتی را دارد ؟
عسل قابلیت درمان زخم های دیابتی را دارد ؟

عسل قابلیت درمان زخم های دیابتی را دارد ؟

آیا عسل قابلیت درمان زخم های دیابتی را دارد ؟ اساتید دانشگاه پزشکی دانشگاه آزاد عسل را برای درمان زخم های دیابتی هم مفید و هم مضر معرفی می‌کنند. به این گونه که هم می تواند به بهبود زخم کمک کند و هم ممکن است باعث ایجاد آلودگی های میکروبی، گسترش و افزایش شدت زخم شود.

در صحبت های دکتر امیر رضا برای درمان زخم های دیابتی به وسیله عسل تنها از عسل هایی می توان استفاده کرد که توسط شرکت های دارویی تولید شده باشند، البته استفاده آن هم باید به صورت مقطعی باشد و در صورتی که در درمان زخم تاثیری نداشت و زخم بیشتر شد باید استفاده از عسل را متوقف کنند و از روش دیگری زیر نظر پزشک معالج اقدام کنند.
همچنین داروهایی که از عسل ساخته شده اند که بصورت پماد با پانسمان های مخصوص آعشته به عسل هستند و هنوز نمی توان گفت که تاثیری شگرف در درمان زخم بیماران دیابتی دارند.
دکتر امیر رضا معتبر ادامه داد بطور کلی برای استفاده از محصولات جدید باید دقت لازم را به عمل آورد و زیر نظر پزشک صورت گیرد تا در صورت دیدن عارضه‌ایی درمان با محصولات جدید متوقف گردد.

درمان زخم با استفاده از عسل طبیعی ممنوع

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد در خصوص استفاده از عسل طبیعی و عسل هایی که در بازار وجود دارد برای درمان زخم های دیابتی گفت: استفاده از عسل به صورت سنتی، از هر نوع و به هر شکلی را توصیه نمی کنیم زیرا می تواند با خطرات و آلودگی های میکروبی زیادی همراه باشد و عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار ایجاد کند.
معتبر ادامه داد: در حال حاضر تنها عسلی که برای درمان زخم تایید شده است، عسل خاصی است که به آن عسل مانوکا می گویند و در کشورهای استرالیا و اندونزی وجود دارد؛ در تولید این نوع عسل زنبورها از گل های خاصی تغذیه می کنند و هیچ نوع ناخالصی ندارد با این حال این عسل ها نیز قبل از توزیع به عنوان دارو با اشعه های مخصوصی استریل می شوند و سپس به عنوان عسل درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع عسل در کشور ما نیز موجود است اما از آنجایی که در این زمینه تحقیقاتی قابل استنادی صورت نگرفته است نمی توانیم بعنوان عسل دارویی بصورت سنتی استفاده بکنیم و برای درمان زخم آن را تجویز بکنیم.برای استفاده از عسل بعنوان دارو باید میزان اسیدیته (PH) عسل، میزان آب، شکر و املاح آن مشخص شود.

در خصوص استفاده از عسل های طبیعی و عسل های موجود در بازار برای درمان زخم های دیابتی استعمال آن ها را بصورت سنتی به هیچ وجه توصیه نمی کنیم چرا که این گونه عسل ها می تواند حاوی آلودگی های میکروبی باشد و خطرات زیادی را همراه خود داشته باشند و عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار ایجاد کند.

بیش از 350 نوع عسل در جهان وجود دارد و اگر عسل های موجود در بازار که بیشتر آنها طبیعی نیستند و حتی عسل هایی که اطمینان به طبیعی و خالص بودن آنها وجود دارد، ممکن است هنگامی که بر روی زخم گذاشته شود باعث عفونت بیشتر شوند و همچنین بر روی محیط زخم، بستر مناسبی را برای رشد باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها فراهم کنند و درمان سخت تر انجام می‌شود. پمادهای دارویی که از عسل تهیه شده اند، دارای اسیدیته لازم بوده، مقدار آب کمتری دارند و به عنوان جاذب آب عمل می کنند؛ همین ویژگی ها باعث می شود که خاصیت ضدباکتریایی داشته باشند.

کنترل قندخون اولین قدم برای بهبود زخم دیابتی

برای درمان زخم بیماران دیابتی در ابتدا باید میزان قند فرد دیابتی بررسی شود و در صورتی که قند خون بالا باشد نمی شود با استفاده از یک پانسمان ، زخم را درمان کرد. برای درمان زخم افرادی که به بیماری دیابتی مبتلا هستند راه های بسیاری وجود دارد ، که پزشکان و پرستاران باید از تمام این درمان‌ها آگاهی لازم را داشته باشند، در ابتدا باید قند بیمار در نظر گرفته شود و تنها به پانسمان به عنوان یک درمان نوین اکتفا نکنند.

افزایش جمعیت سالمندان و افزایش زخم های فشاری (بستر)

با توجه به رشد تکنولوژی و افزایش کیفیت سلامت، سالمندان جامعه جمعیتشان رو به افزایش می باشد، سالمندان یک جمعیت آسیب پذیر محسوب می شوند که از طرف بیماری های سیستمیک در معرض خطر هستند، بخشی از بیماری های سیستمیک زخم های فشاری یا زخم بستر است که بخش زیادی از جمعیت سالمند با آن مواجه هستند.
علاوه بر سالمندان، جمعیت جوان زیادی نیز که در اثر تصادفات دچار آسیب های نخاعی شده اند، ممکن است به زخم های فشاری مبتلا شوند که در صورت نبود توجه به موقع می تواند عوارض شدید و مزمنی را به همراه داشته باشد. زخم های بستر بار روانی و مالی سنگینی را بر خانواده ها تحمیل می کند، با توجه به هزینه های زیادی که این بیماری به همراه دارد، بهترین راه برای مقابله، پیشگیری از بروز و در صورت بروز درمان به موقع آنها است.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

آیا بیماران دیابتی مجاز هستند از عسل استفاده کنند

توصیه های طب سنتی برای دیابت و رفع فشار خون پایین و درد مفاصل