آیا بیماران دیابتی مجاز هستند از عسل استفاده کنند
آیا بیماران دیابتی مجاز هستند از عسل استفاده کنند

آیا بیماران دیابتی مجاز هستند از عسل استفاده کنند

آیا بیماران دیابتی مجاز هستند از عسل استفاده کنند ؟
چرا عسل طبیعی باز هم منع مصرف برای بیماران دیابتی دارد؟
آیا مصرف عسل همراه موم می‌تواند برای بیمار دیابتی مضر باشد؟
آیا انواع خاصی از عسل وجود دارد که برای درمان دیابت مفید باشد؟

در ادامه به متداولترین سوالات درباره عسل و دیابت جواب خواهیم داد، با ما همراه باشید

عسل ماده خوراکی شیرینی می باشد که حدودا ۷۰ درصد آن از کربوهیدرات تشکیل شده‌ است و یک قاشق مربا خوری عسل دارای ۱۷ گرم کربوهیدرات می باشد. قندهای اصلی عسل قند‌های ساده مانند لولوز (فروکتوز) و دکستروز (‌گلوکز) هستند که حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد قند عسل را تشکیل می‌دهند. تا به حال بیش از بیست نوع قند متفاوت در عسل شناسایی شده‌اند. شیرینی عسل ۲۵ برابر بیشتر از شیرینی قند معمولی یعنی ساکارز است. پس نمی‌توان گفت که عسل قند ندارد چرا که توضیحات فوق، این فرضیه را رد می‌کند.

🔲   آیا مصرف عسل همراه موم هم برای بیماران دیابتی مضر است؟

عسل با موم که توسط زنبور تولید می شود از ترکیب موم معمولی و صمغ درختان حاصل می‌شود، حالت خمیری دارد و چسبناک است ، بوی مطبوعی دارد و رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد. موم عسل، در بدن انسان هضم نمی‌شود و با همان ساختار شیمیایی اولیه، از بدن دفع می‌شود. موم عسل می‌تواند نقش فیبر در میوه‌جات را داشته باشد اما چون غلظت قندها در عسل بیشتر از میوه است، دیگر تاثیری نمی‌تواند داشته باشد. عسل حتی اگر همراه موم هم مصرف شود، به دلیل غلظت زیاد قند، باز هم قند بالایی دارد.عسل خواص زیادی دارد و مطالب گفته شده بدین معنا نیست که عسل ماده ‌غذایی مضری می‌باشد اما برای یک بیمار دیابتی، کنترل قند اهمیت بسیار مهم‌تری دارد.

🔲  کدام نوع عسل برای دیابتی ها مناسب تر است ؟

شاید شما هم شنیده اید انواع عسلی که مقدار کمتری گلوکز و مقدار بیشتری فروکتوز دارند برای افراد دیابتی مناسب ترند. در واقع گلوکز برای جذب، به انسولین احتیاج دارد اما فروکتوز مکانیسم جذب متفاوتی دارد و به انسولین احتیاجی ندارد. مثلا عسل آقاقیا مقدار زیادی فروکتوز دارد و به همین دلیل بعضی از متخصصان توصیه می‌کنند که این نوع عسل بهترین عسل برای افراد دیابتی هست اما بهتر است بدانید که فروکتوز هم در کبد می‌تواند به گلوکز یعنی قند‌خون، تبدیل شود. از طرفی می‌تواند در مسیر متابولیسم کبدی، تری‌گلیسیرید و چربی‌خون را افزایش دهد. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که عسل، هر چه قدر هم طبیعی و ارگانیک باشد باز هم قند دارد و می‌تواند به راحتی قند‌خون را افزایش دهد.

🔲   آیا بیماران دیابتی باید عسل مصرف کنند یا خیر ‼️⁉️

در بیمار دیابتی، کنترل قند، هدف بزرگی است. خوردن عسل حتی به مقدار کم و محدود به راحتی می‌تواند رسیدن به این هدف را برای بیمار دیابتی سخت کند، پس اگر یک بیمار دیابتی بخواهد قندخون خود را کنترل کند و از مشکلاتی که قند‌خون بالا به دنبال خواهد داشت فرار کند، بهتر است حتی‌الامکان از عسل کمتری استفاده کند.
البته راه دومی هم وجود دارد که همزمان با مصرف عسل دوز داروی مصرفی را افزایش ‌دهیم. افزایش دوز دارو وقتی فرد انسولین تزریق می‌کند راحت‌تر از افزایش دوز در مصرف قرص است اما اگر یک فرد دیابتی دوز انسولین رگولار را جهت پرخوری افزایش دهد در آینده‌ای نزدیک مشکل چاقی و اضافه وزن بیشتری خواهد داشت. پس با تمام این توضیحات، راه دوم آینده خوبی نخواهد داشت.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

عسل قابلیت درمان زخم های دیابتی را دارد ؟

توصیه های طب سنتی برای دیابت و رفع فشار خون پایین و درد مفاصل