آیا تنها عسل طبیعی و با کیفیت، عسل زنبورهای وحشی می باشد
آیا تنها عسل طبیعی و با کیفیت، عسل زنبورهای وحشی می باشد

آیا تنها عسل طبیعی و با کیفیت ، عسل زنبورهای وحشی می باشد ؟

متأسفانه عقیده‌ایی به صورت کاملاً غلط بین مردم در مورد فقط خوب بودن عسل‌های زنبور وحشی رواج دارد ، که برای تشریح بیشتر این مسئله باید به چند نکته در پائین توجه کنید :

پیش فرض فکری در مورد اینکه یکسری از نژاد های زنبورهای عسل از بعضی نژادها دیگر عسل خوشمزه‌تر یا خوش رنگ‌تر جمع آوری می نمایندذ، تفکر کاملاً اشتباهی می باشد ، بدلیل اینکه زنبورهای عسل با هر نژادی ، دنبال شهد گل می باشند و شهد گل تعیین کننده رنگ و بو و طعم عسل می باشد.

زنبورهای که اصطلاحاً به آن ها زنبورهای وحشی گفته می‌شود در واقع ، همان زنبورهایی هستند که کندو را جهت ازدیاد نسل ترک کرده‌اند (در زنبورداری اصطلاحاً به آن بچه دهی می‌گویند) و در محل های امن و تاریک مثل شکاف‌ صخره ، کوهها و سنگها ایجاد کلنی نموده اند، بنابراین تفاوت گونه‌ای و حتی نژادی با زنبورهایی که در کندو توسط انسان اسکان داده شده اند ندارند. ضمناً وجود این کلنی ها بسیار محدود می باشد. تنها گونه ای از زنبور عسل به صورت وحشی در نواحی جنوبی کشور ما زیست می کند.

متأسفانه عسل‌هایی در بازار که به نام عسل وحشی با قیمت‌های بسیار بالا ، بدون هیچ نظارتی خرید و فروش می شوند که اگر فرض بر صحت این عسل‌ها مبنی بر وحشی بودن آنها باشد ، با توجه به توضیحات داده شده تفاوتی از نظر کیفی بین این عسل‌ها و عسل‌هایی که توسط زنبوردار به صورت صحیح از کندو برداشت می شود وجود ندارد، ضمن اینکه عسلهای برداشته شده از کندو به علت رعایت ملاحظات بهداشتی می تواند از کیفیت بالاتری نیز برخوردار باشد و در حقیقت تبلیغات اشتباهی که صورت می گردد برای تجارت و سوءاستفاده می باشد .

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

روش تشخیص عسل طبیعی و مرغوب

عسل طبیعی و مصنوعی