صبحانه و عسل
صبحانه و عسل

صبحانه وعسل

برای تهیه کلوچه یا شیرین کردن شیر نوزادان یا شیرین کردن دم کرده ها و جوشانده ها می توان از عسل طبیعی استفاده کرد و شکر را رژیم غذایی خانواده حذف کرد و سلامتی بهتر خانواده خود را تضمین کنید.

♦️  نان ادویه دار

🔲 مواد اولیه نان ادویه دار

🔸    ظرف پر از آب
🔸    یک کیلو عسل
🔸    ده گرم بی کربنات
🔸    یک کیلوگرم آرد (ترجیحاً آرد چاودار)

🔲 طرز تهیه نان ادویه دار

🔸    در ظرفی یک کیلو عسل ریخته و آن را در یک ظرف پر از آب قرار دهید. سپس آب را حرارت دهید تا عسل بصورت غیر مستقیم گرم شود(عسل گون، آویشن یا بهارنارنج) البته باید قبلا صد گرم آب با عسل مخلوط کرده باشید. آن را به دقت در یک کیلوگرم آرد(ترجیحاً آرد چاودار) ریخته و کاملا با یک قاشق چوبی بهم بزنید. خمیر بدست آمده باید به اندازه کافی سفت باشد. در صورت نیاز، کمی آب یا آرد به آن بیفزایید. خمیر را بمدت 24 ساعت در محل خنکی قرار دهید ده گرم بی کربنات به خمیر افزوده و سپس ادویه اضافه کنید. سرانجام خمیر را روی یک صفحه روغن مالی شده پهن کنید و آن را با آتش ملایم بمدت یک ساعت و نیم بپزید.

هر کس می تواند از ادویه مورد علاقه خود قبل از پختن نان استفاده کند. انواع مختلفی از ادویه را می توان در این نان به کار برد. مخلوط زیر را ما توصیه می کنیم:

🔸    وانیل
🔸    کشمش
🔸    پودر انیسون سبز
🔸    مغز بادام و فندق پوست کنده
🔸    قطعاتی از میوه های مربایی (پوست پرتقال و لیمو)

✔️  این نان را می توان به صورت سنتی با مایع خمیر که تخمیر کندی دارد تهیه کرده و در حرارت ملایم پخت. نان های ادویه دار بهتر است با آرد چاوداری که از کشت بیولوژیک بدست آمده باشد، تهیه شود. در آنها به صورت خالص از عسل و یا عسل همراه با شکر نیشکر استفاده می شود. برخی از آنها حتی دارای گرده گل هم هستند(یک درصد). نان ادویه دار می تواند همچنین محتوای سبوس نیز باشد که خصوصاً برای افراد مبتلا به یبوست، ترکیب سبوسبه همراه عسل طبیعی بسیار مناسب می باشد.

✔️  ابوعلی سینا فیلسوف و بزرگترین شخصیت پزشکی ایرانی، یکهزار سال پیش در کتاب قانون پزشکی خود نسخه های زیادی بر پایه عسل و موم تجویز می کرده و همچنین بقراط حکیم پدر پزشکی و بنیانگذار طب یونانی حدود 2500سال پیش در مورد اهمیت عسل چنین فرموده است هر داروئی نیز از مواد غذائی درست می شود و متقابلا هر غذائی نیز جانشین دارو می گردد. عسل به این هر دو شرط جواب گوست. او به مقدار زیادی از عسل استفاده می کرده و در درمان اکثر بیماریها از جمله زخمها عسل تجویز می نموده است .

✔️  در اکثر کشورهای جهان از جمله شوروی سابق که بزرگترین کشور تولید کننده عسل در دنیا است، تا کنون تحقیقات زیادی روی فراورده های زنبور عسل از جمله عسل و ژله رویال، گرده گل موم، بره موم و زهر زنبور عسل صورت گرفته و خواص پزشکی آنان بوسیله پژوهشهای علمی و نتایج بالینی مورد تایید بسیاری از محققین و پژوهشگران قرارگرفته است . ولی در کشور ما که عسل تولیدی آن منحصر به فرد و در نوع خود بی نظیر است نه تنها به جنبه دارویی آن توجه نشده بلکه از نظر مصرف غذائی هم مورد کم لطفی قرار گرفته است و این نعمت خدادادی و هدیه آسمانی که به راحتی می توان آن را تولید و در اختیار همگان قرار داد هنوز ارزش واقعی خود را بین سایر مواد غذایی به دست نیاورده و موجب عدم توجه بیشتر مردم به آن گردیده است به طوری که هنوز هم مرباها و قندهای مصنوعی را به این غذای بهشتی و اکسیر حیات که از هر نظر برتری ممتاز و چشمگیری نسبت به همه مواد غذایی و خوراکی داشته و دارد رجحان می دهند که علل اصلی آن عدم شناخت از مزایا و ارزشهای واقعی عسل می باشد .

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

مشخصات یک صبحانه خوب چیست

صبحانه‌ای مقوی و گوارا با عسل و پرتقال