عسل اگر حرارت ببیند خاصیتش از بین میرود و عسل داغ شده و قیمت عسل و عسل حرارت دیده و عسل با اب جوش و عسل با اب سرد و عسل چگونه مصرف بکنیم
عسل اگر حرارت ببیند خاصیتش از بین میرود

عسل اگر حرارت ببیند خاصیتش از بین میرود ؟

در کتب هندی (آیورودا) عسل حرارت دیده توصیه میشود ، نظریه آیورودا این بود عسل به هیچ وجه ممکن از هر طریقی نباید بیشتر از 40 درجه سلسیوس حررات ببیند

عسل اگر حرارت ببیند بهتر است یا در صورتی که حرارت نبیند ؟

عسل های تجاری برای آماده سازی ، حرارت می بینند تا در ابتدا ویسکوزیته آنها کاهش پیدا بکند و از کریستالیزه شدن عسل جلوگیری کنند . در حقیقت حرارت عسل باعث ایجاد ماده ای بنام هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در عسل می شود. البته حرارت طبیعی  باعث ایجاد مقادیری هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) در عسل می تواند بشود. هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) از شکسته شدن فروکتوز موجود در عسل بوجود می آید که میزان آن یکی از شاخص های استاندارد سازی بهداشتی عسل و محصولات که در عسل مورد استفاده قرار می گیرد.
تحقیقات جامعی و کاملی در متون باستانی آئورودای در مورد عسل وجود دارد که در آن تحقیقات انسان ها را به مصرف عسل توصیه می کند اما در جاهایی از این مطالعات ، عسل خام ( عسلی که تحت حرارت قرار نگرفته است ) مصرفش را به صورت کلی رد می کند.در عین حالی که می گوید عسل که بسیار سودمند و سالم است، اگر به صورت خام مصرف شود می تواند مشکل ساز باشد.

مصرف عسل با آب گرم خطرناک است

عسل از خاصیت های زیادی برخوردار است من جمله برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، بهبود هضم غذا ، پاک کردن سموم بدن بسیار مفید است ، در متن آئورویدی هم بر روی این نکات بسیار تاکید شده است. همانطور که آئورویدی گفته عسل به همراه با آب گرم قابل مصرف است اما  آب گرم ممکن است به عسل آسیب وارد کند. آبی که خیلی گرم باشد با عسل ترکیب سالم و مناسبی ایجاد نمی کند . حرارت دادن عسل بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت موجب تغییرات شیمیایی در عسل می شود و طعم آن را تغییر میدهد.
عسل حرارت دیده ممکن است در ابتدا مقداری طعم آن را خوشمزه تر کند ولی در مراحل بعدی ساختار شیمیایی عسل را به مقدار زیادی تغییر می دهد. زمانی که عسل حرارت ببیند غلیظ تر و چسبناک تر می شود. عسل با قوام بالا که در اثر حرارت ایجاد شده به دیواره سیستم گوارش لطمه می زند و ممکن است به احتمال زیاد علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها گردد. آیورودا معتقد است که عسل را با آب گرم می توان مصرف کرد اما علم مدرن با این فرضیه کاملا مخالف است.

دریک تحقیقات جدید که اخیرا نشر داده شده درباره حرارت دادن عسل نشان داده شد که عسل حرارت دیده تا دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت، شروع به تولید یک سری مواد شیمیایی شناخته شده به عنوان HMF می کند. اثرات منفی و مضر این ماده ( HMF ) در طول زمان مشکلات زیادی را به وجود می آورند.

HMF چه تاثیری در عسل دارد ؟

ماده HMF ایجاد شده از عسل گرم شده یا عسل حرارت دیده یا در حقیقت HMF به خودی خود یک سم مضر است. سوالی که وجود دارد این است ، آیا HMF تولید شده در عسل چه تاثیری بر بدن انسان می گذارد ، برای بدن انسان مضر هست یا خیر ؟!
تحقیقات صورت گرفته نشان میدهد که موش هایی که به مدت ۶ هفته از عسل گرم شده تغذیه کرده اند ، تغییراتی در وزنشان ایجاد نشده و مشکلی در سلامتی آن ها دیده نشده است . اما تحقیقاتی علمی دیگر نشان میدهد HMF یک ماده سرطان زا و خطرناک می باشد.
نکته قابل توجه این است که برای زنبورها HMF در میزان بالا قادر به تحملش نیستند. اما بسیاری از تولید کنندگان عسل قبل از رساندن عسل به دست خریداران آن را حرارت می دهند و هنوز هیچ نتیجه خاصی برای این مسئله ثابت نشده است.

آیا عسل حرارت دیده مصرف بکنیم یا نکنیم ؟

آشپزی با عسل و حرارت دادن عسل باعث می شود که بسیاری از مواد مغذی آن از بین برود.حتی اگر شما با تغییرات شیمیایی عسل به حد کافی آشنا نباشید ، سعی کنید با عسل آشپزی را کنار بگذارید. بیشتر مواد مغذی موجود در عسل تحت حرارت ، خاصیت خود را از دست می دهند. از جمله پروبیوتیک ها که بخش بزرگی از خواص عسل هستند، خواص آن ها زمانی که تحت حرارت و گرما قرار می گیرد تقریبا به صفر درصد می رسد.
تقریبا بیشتر عسل های تولیدی در فروشگاه ها ، قبلا در معرض گرما قرار گرفته اند. شما بیشتر سعی کنید عسلی تهیه کنید که حرارت دیده نشده باشد. یعنی عسل خام بخرید. صحبت متخصصان در این موضوع این است که حرارت دادن عسل موجب دشواری در هضم آن و تبدیل شدن آن به مواد لزج و چسبناکی می شود و با چسبیدن به غشای موکوسی، مجاری بدن را مسدود می کنند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

روش تشخیص عسل طبیعی و مرغوب

ظرف های مناسب برای نگهداری عسل طبیعی