عسل و بیماری بوتولیسم در نوزادان
عسل و بیماری بوتولیسم در نوزادان

عسل و بیماری بوتولیسم در نوزادان

در تحقیقات عمل آمده درباره عسل و بیماری بوتولیسم در نوزادان ، گفته می شود عسل یک منبع اسپورهای باکتریایی می باشد که به باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تبدیل می شوند این باکتری کلستریدیوم بوتولینوم برای کودکان با سنین بالاتر از 2 سالگی و یا بازرگسالان بی خطر است، ولی در نوزدان به گونه ایی دیگر عمل می‌کند. اگر نوزادان عسل مصرف کنند، اسپورهای باکتریایی در عسل وارد روده کودک شده و درداخل محیط روده تغذیه می شوند و تبدیل به باکتری تبدیل می گردند. اسپورهای باکتری سمی ترشح می کنند که از طریق جریان خون جذب شده و به انتهای اعصاب کنترل کننده عضلات می رسد و در آنجا با رها شدن استیل کولین از انتهای اعصاب باعث شل شدن عضلات می شود.

🔲   بوتولیسم نوزادان

این بیماری برای اولین بار در ســال 1976 از آمــریکا گــزارش شــد که تا سـال 1997 تعداد مبتلایان بـه 71 مــورد در این کشور و 5 مــورد در انگلستان افزایش یافت. تا کنون بیماری از تمامی کشورها به جز آفریقا گزارش شده است. براساس این گزارشات 94 درصد مبتلایان نوزادان 15 روزه تا 6 ماهه بوده اند. اسپور این باکتری در هوا، خاک، گردوغبار، محصولات خام کشاورزی، غذاهای نیم پخته شده که خوب فرآیند نشده و میزان اسید آن ها پایین باشد یافت می گردد، بنابراین می تواند به راحتی توسط شیرخوار بلعیده شود. میزان اسپور باکتری بوتولینوم در عسل دقیقا معلوم نیست ولی در یک بررسی که در سال 1999 در کانادا انجام شده میزان آلودگی عسل به این اسپور کمتر از 5% اعلام شده و گفته شده که تعداد اسپور نیز بسیار کم بوده است. این که چگونه عسل به این اسپور آلوده می شود کاملا مشخص نیست ولی احتمالا چون اسپور در طبیعت و خاک وجود دارد به زنبورهای عسل می چسبد و وارد کندو می شود و یا این که عسل پس از استخراج از کندو آلوده به خاک می گردد.
هنوز تحقیقات علمــی، علت حساسیت نوزادان را نسبت به بیمــاری پیدا نکرده است ولــی دانشمندان حدس می زنند که عــدم تکامل مکانیسم های دفاعــی بــدن و فلور طبیعـی روده در نوزادان مــوجب پذیرش باکتــری توسط دستگاه گـوارش در آنان شده و منجر به بروز بیماری می گردد.
علائم بــه شکل فلج منتشــر در بــدن، یبوست، بی حالــی، ضعف شدیـد، بی اشتهایی، گریه ضعیف، آبریزش شدید از دهان و عــدم توانایـی کنترل گــردن در شیرخوار بــروز می کند. گاهــی به دلیل تجمـع آب دهان و ترشحات در راه تنفسی و انسداد راه های هوایی ایست تنفسی ناگهانی دیده می شود. عـدم تشخیص به موقع بیماری منجر به مرگ شیرخوار مــی گــردد. تغذیــه با شیر مــادرمــوجب کند شدن سیر بیماری و کاهش خطـر بیمـاری می شود.
یکی از مهم ترین نکاتـی که بایستــی در مــورد بوتولیسم نوزادان بــدانیم، این است که در حــال حاضر به دلیـل اطلاع رسانــی هــای بــه مـوقع بــه مــردم فقط 5 درصــد مـــوارد ابتلا به بیماری بر اثر خوردن عســل اتفاق می افتد و در 95% موارد، اسپورها از طــریق تنفس شیـرخوار در هــوای آلــوده بــه گــرد و خاک (خصــوصـاً درمحل هــایــی که ساختمــان ســازی انجـام مـی شــود) و سپس بلع اسپورکلستریدیوم مــوجــود در هــوا وارد روده شــده و منجــر به بیمــاری می گــردد.

🔲   نکات قابل توجه جهت پیشگیری از بوتولیسم نوزادان

🔹   کودکان را از محیط آلوده به گرد و خاک محفوظ نگه دارید.
🔹   غذای کودک را در ظرف در بسته و دور از گرد و خاک نگه دارید.
🔹   جلوگیری از یبوست یا دفع مدفوع کمتر از یکبار در روز ( کند شدن ترانزیت روده )
🔹   تغذیه با شیــر مــادر همان گونه که از ابتلا شیــرخوار به سایــر بیمــاری ها پیشگیــری می کند، در جلوگیری از این بیماری نیز بسیار موثر است. شستشوی دست مادر قبل از تغذیه شیرخوار با پستان مادر بسیار مهم است چون امکان دارد دست مادر به خاک آلوده باشد.
🔹   گاهی والدین عسل را برای آرام کردن درد شکم نوزادان به آن ها می خورانند که توصیه می شود جداً از این کار خودداری نمایند. جدا کردن اسپور باکتری از عسل بسیار سخت و تقریبا با تخریب عسل امکان پذیر می باشد. بنابراین و با توجه به این که عسل یک ماده غذایی ضروری برای نوزادان نمی باشد دادن عسل به کودکان کمتر از یک سال اکیداً منع شده است، به استثناء مـواردی که آزمایشگاه میکروب شناسی از عــدم آلودگــی عســل به اسپور کلستریدیوم اطمینان حاصــل نمــوده باشــد.

🔲   چه موقع به بوتولیسم نوزادان مشکوک شوید :

🔹   اگر کودک ناگهان دچار یبوست شده است.
🔹   اگر کودک ناگهان بی حال شده، گریه نمی کند و مثل روزهای قبل شیر نمی خورد.
🔹   اگر ضعف ناگهانی در دست و پای کودک احساس می کنید و کودک شل شده است.
🔹   اگر کودک حرکات قبلی را ندارد، صورت کودک بی حالت شده و قادر به بلعیدن نیست.
🔹   اگر کودکی که قبلا گردن می گرفته حالا نمی تواند گردنش را نگه دارد و یا افتادگی پلک پیدا کرده است.

در چنین مواردی سریعاً کودک را به پزشک یا بیمارستان برسانید.

میزان مرگ در بوتولیسم نوزادان در آمریکا کمتر از 1% گزارش شده است. کودکانی که زنده می مانند و بهبود پیدا می کنند، در آینده ممکن است دچار انحراف چشم و استرابیسم شوند که باید از این جهت معاینات مکرر چشم پزشکی برایشان انجام شود. یک شیر خوار سه ماهه مبتلا به بوتولیسم نوزادان که دچار افتادگی پلک ها، شلی بدن و اندام ها، صورت بی حالت، آبریزش دهان و شلی گردن می باشد.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

به کودکان زیر دو سال خود عسل ندهید

عسل برای سرفه شبانه کودکان