عسل برای سرفه شبانه کودکان
عسل برای سرفه شبانه کودکان

عسل برای سرفه شبانه کودکان

صدای سرفه بچه‌ها برای والدین ناراحت‌کننده‌ است و پس از شنیدین صدای سرفه کودک به صورت پشت سر هم حاضر هستند که هر کاری انجام دهند تا هرچه زودتر سلامت کوچولویشان را ببینند، سرفه بر اثر مکانیسم تحریک گاهی خفیف و گاهی شدید است اما علت سرفه هرچه باشد راه‌های درمانی خاصی برای آن وجود دارد که والدین باید به آن توجه کنند. سرفه رفلاکس طبیعی بدن است که به دلیل تحریک مژه‌های برونش و دستگاه تنفس، تحریک و توسط اعصاب مرکزی و تحریک دیافراگم ایجاد می‌شود. به وسیله سرفه، مقدار زیادی ترشحات خارج می‌شود تا راه هوایی باز شده و تنفس راحت‌تر انجام شود. براساس یک مطالعه با حمایت مالی تولید کنندگان عسل، به نظر می‌رسد که مصرف عسل در کودکان دچار سرفه شبانه باعث بهبود علایم و ارتقای کیفیت خواب شود.

در پژوهشی نزدیک به 300 کودک 5-1 ساله مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های کودکان به دلیل عفونت‌های تنفسی فوقانی، به صورت تصادفی تحت درمان با یک دوز 10 گرمی عسل (عسل خام، عسل مرکبات یا عسل خانواده لابیاتا گیاهانی مثل آویشن و نعناع و رزماری یا دارونما طی 30 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب قرار گرفتند. قبل از انجام مطالعه و سپس در روز بعد از درمان، پرسش‌نامه‌ای توسط والدین پر شد.

در مقایسه با وضعیت پایه، علایم سرفه و کیفیت خواب هم در دریافت‌ کنندگان عسل و هم در گروه دارونما به صورت معنی‌داری بهبود نشان می‌داد. با این حال، این بهبود در دریافت‌ کنندگان عسل بیشتر بود. عوارض جانبی بین دو گروه تفاوتی نداشت. پژوهشگران این فرضیه را مطرح کردند که شباهت فیبرهای ایجاد کننده مزه شیرین با فیبرهای کنترل‌ کننده سرفه، ممکن است باعث این اثر ضد سرفه شده باشد. نتیجه گیری این محققان این بود: « بر اساس این مطالعه، در کودکان بالای یک سال، عسل را می‌توان به عنوان یک درمان موثر و بی‌خطر برای سرفه شبانه مد نظر قرار داد.

نکته : در کنار این توصیه همواره این هشدار را نیز باید قرار داد: از مصرف داروهای ضد سرفه بدون نسخه حاوی عسل در کودکان کم‌سن باید پرهیز گردد و به کودکان زیر یک سال نیز به دلیل خطر بوتولیسم هرگز نباید عسل داده شود.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

به کودکان زیر دو سال خود عسل ندهید

عسل درمانی معجزه ایی برای معالجه سرماخوردگی