خاصیت دارويي زهر زنبور عسل

خاصیت دارويي زهر زنبور عسل

استفاده از سم های طبيعي در درمان اغلب امراض، از دير باز ريشه در فرهنگ و تمدن بشري داشته و در اين ميان زهر زنبور عسل از جايگاه ويژه اي برخوردار است. به واقع شواهد نشان دهنده اين نکته است که بشر در قرن های قبل از ميلاد با درمان از طريق بهره گيري از زهر زنبور آشنا بوده است به عنوان نمونه بابلي ها، مصري ها، ايرانيان و رومي ها از جمله اقوامي بودند که از زهر زنبور عسل به منظور درمان امراض گوناگون استفاده مي کردند. ژرمن ها و اسلا و ها نيزدر قرون وسطي زهر زنبور عسل را براي درمان نقرس به کار مي بردند. در حقيقت مي توان تاريخچه استفاده از اين شيوه درمان را در زمان هاي بسيار قديم و حدود 3 هزار سال قبل از ميلا د رهگيري کرد. زماني که مصريان و يونانيان باستان از گزش زنبور زنده براي درمان بيماري هاي روماتيسمي استفاده مي کردند. اما امروزه اين شيوه درماني به عنوان يک شاخه خاص پزشکي آلترناتيو، طيف وسيعي از بيماري ها را درمان مي کند.
با توجه به اين پيشينه، واژه زنبور درماني به مفهوم بهره گيري علمي از فرآورده هاي زنبورعسل نظير زهر زنبور، عسل، موم، گرده گل و… در درمان بيماري هاست به خصوص تاثير زهر زنبور عسل در درمان بسياري بيماري ها از جمله ام اس واقعه بسيار جالبي است.
همچنين طبق تحقيقات به عمل آمده نيز مشخص شد که زنبور داران معمولا عمر طولا ني تر نسبت به سايرين دارند و پس از ريشه يابي، استفاده از فرآورده هاي زنبورعسل همچون زهر زنبور عسل اصلي ترين عوامل طول عمر آنها تشخيص داده شده است.
براي مثال معمولا هر زنبور دار سالا نه 2000 تا 3000 نيش به خصوص در مواقع کوچ، عسل گيري و بچه گيري دريافت مي کند و با توجه به همين مساله است که زنبورداران کمتر به بيماري هاي اعصاب نظير پارکينسون، ام اس، آلزايمر و سکته مغزي مبتلا مي شوند و دانشمندان با توجه به همين يافته ها به اين نتيجه رسيده اند که زهر زنبور نه تنها هيچ گونه ضرري براي انسان ندارد بلکه مي تواند در درمان خيلي از بيماري ها به او کمک کند.
اما سوال مهم اين که آيا زهر زنبور به عنوان يک سم براي بدن مشکل زا است يا به تعبيري ديگر خطرناک است يا خير؟
در پاسخ بايد گفت: دز کشنده زنبور عسل 2/8 ميلي گرم بر کيلوگرم وزن بدن است يعني اگر فردي 70 کيلوگرمي به زهر زنبور حساسيت نداشته باشد بايد حداقل از 2000 زنبور در آن واحد نيش دريافت کند تا خطر مرگ براي او ايجاد شود. مورد ديگر اين که زهر زنبور بر خلا ف زهر مار که در چربي حل مي شود، در آب قابل حل است و به اين جهت در صورت مصرف زياد آب به راحتي از طريق کليه ها دفع مي شود. بر مبناي اين نتايج علمي، زهر زنبور، ماده اي کاملا بي خطر است.
يکي از موارد جدي بودن شيوه زنبور درماني در درمان بسياري از بيماري ها علي الخصوص در غرب وجود مواد موثر از جمله مليتين در زهر زنبور عسل است که مي تواند در درمان بيماري هاي روماتيسمي بسيار چاره ساز واقع شود والبته نظر به اين که استفاده مستقيم از نيش زنبور عسل ممکن است واکنش هاي آلرژيک، شوک آنافيلا نتيک وحتي مرگ را ايجاد نمايد لذا از زهر زنبور عسل، فرآورده هاي دارويي به صورت پماد جلدي و قرص هاي خوراکي ساخته و در درمان بيماري ها مورد استفاده واقع مي شود. در نهايت مي توان خواص درماني زهرزنبور عسل را در مواردي چون جلوگيري از ازدياد فشار خون، روماتيسم ها، سياتيک، آرتريت، پولي آرتريت، التهاب عصبي، نقرس، اختلا لا ت عصبي واختلا لا ت پوستي، مالا ريا، بيماري هاي چشم و گواتر ارزيابي کرد.
در پايان انتظار مي رود سرمايه گذاري کلا ن تر در بخش پرورش زنبور عسل و بهره مندي بيشتر از اين عنصر(زهر زنبور عسل) به خصوص در صنايعي همچون داروسازي منتج به بهبود مبتلا يان بسياري از بيماري ها گردد.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

آشنایی با خواص مفید و مضر نیش زنبور عسل

تاثیر زهر زنبور عسل بر درمان كمردرد