آشنایی با خواص مفید و مضر نیش زنبور عسل
آشنایی با خواص مفید و مضر نیش زنبور عسل

آشنایی با خواص مفید و مضر نیش زنبور عسل

در پزشکی از زنبور عسل و فرآورده‌های آن که شامل استفاده از عسل، ژل رویال، گرده گل و نیش زنبور و… می باشد استفاده می کنند که به آن زنبور درمانی یا آپیتراپی (به انگلیسی : زنبور درمانی) می گویند.
اکثر صحبت هایی که درباره درمان با زنبور درمانی مطرح می شود اثبات نشده هستند ، بیماری ها و شرایط گوناگونی توسط افرادی که به این شیوه درمانی ( زنبورد رمانی ) اعتقاد دارند به عنوان گزینه های قابل بررسی پیشنهاد شده است. درمان بیماری های خود ایمنی مثل مولتیپل اسکلوروزیس (MS) به وسیلهٔ نیش زنبور از شناخته ترین موارد مطرح شده می‌باشد.

منشا دقیقی برای علم زنبور درمانی مشخص نیست و می توانید به مصر باستان ، یونان و چین نیز برگردد. تاریخ استفاده از عسل و محصولات آن به هزاران سال پیش بر می‌گردد و در مورد خواص درمانی آن در متون مقدس اشاره‌های زیادی شده است که بیشتر آن ها اشاره به استفاده از عسل دارند و نه استفاده از سم نیش زنبور عسل.

تحقیقات مدرن پیرامون زنبور درمانی مخصوصا نیش زنبور عسل ، با تلاش های زیاد پزشکی به نام Phillip terc آغاز شد، نخستین تحقیقات او در رابطه بین نیش زنبور و روماتیسم در 1888 منتشر شد . البته شواهدی هم موجود است که یک زنبور دار از ورمونت ایالات متحده به نام charles Mraz در حیطه زنبور درمانی تحقیقات داشته است نیز وجود دارد.

در زنبور درمانی از محصولات زنبور استفاده می‌شود ، این علم در ارتباط با درمان بیماری ها با نیش زنبور است و نه استفاده کردن از عسل یا دیگر محصولات زنبور عسل. گفته شده است درمان با نیش زنبور برای هرپس زوستر ، بورسیت، آرتریت، تاندونیت در کنار تعدادی دیگری از بیماری ها کاربرد دارد. یکی از اجزا فعال سم زنبور ملیتین (melittin) است که عملکرد ضدالتهابی قویی دارد.

اگرچه سم زنبور ترکیب پیچیده ای از پروتئین های متنوع و پپتیدها است که تعدادی از آنها برای سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن اثرات سمی دارند. نیش زنبور (سم) بدون رنگ و دارای مزه‌ایی شیرین و کمی تلخ می باشد. در آب قابل حل می باشد. اگر در مجاورت هوا قرار بگیرد تبدیل به کریستال سفید متمایل به خاکستری می شود.

نیش زنبور موادی را دارا می باشد که به سیستم اعصاب ، قلب و غده فوق کلیه کمک می‌کند. هیچ استانداردی معتبری برای استفاده از سم زنبور در حال حاضر وجود ندارد.

ادعا ها بر سر مکان ورود نیش زنبور را بعضی مهم می دانند و در حالی که برخی دیگر اهمیتی برای محل نیش زنبور قائل نیستند ، تعداد نیش ها نیز از چند دانه تا صدها عدد متغیر است که ممکن است به وسیلهٔ تزریق و یا توسط زنبور زنده وارد شوند. درمان با نیش زنبور می تواند درمان دردناکی باشد و اگر بیمار به سم زنبور حساسیت داشته باشد می تواند ایجاد شوک آنافیلاکسی کند و موجب مرگ شود.

در تحقیقات کنترل شده‌ایی در دانشگاه علوم سلامت Allegheny که در فیلادلفیا انجام شد ، سم زنبور در هیچکدام از دوزها هیچ اثر مثبتی در موش های مبتلا به مولتیپل اسکلوروزیس (MS) نداشت. بر روی خیلی از حیواناتی که این درمان را دریافت کردند نسبت به حیوانات گروه شاهد ، علایم بدتر شده است.

هدف اولیه فاز تحقیقات در مرکز پزشکی دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که مخارج آن توسط انجمن MS آمریکا (MSAA) تامین می‌شد، بررسی ایمنی در استفاده از سم زنبور در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلوروزیس (MS) بود.

فواید و مضرات نیش زنبور عسل

با زنبور درمانی هر بیماری را نمی شود درمان کرد

درمانگرانی که از روش زنبور درمانی استفاده می‌کنند بیمارشان را مورد بررسی قرار می دهند و بعد از معاینه بیمار و مطمئن شدن از وی‍ژگی های بدنی بیمار برای پذیرش این شیوه درمانی ، اقدام به درمان می‌کنند. این درمانگران پس از معاینه بیمار ، شرح حال بیمار را بررسی می‌کنند و همچنین درباره نوع تغذیه ، ساختار و فعالیت دستگاه گوارش و برنامه ورزشی روزانه بیمار اطلاعات را جمع آوری می‌کنند.

و پس از آگاه شدن و مطمئن شدن از عملکرد مناسب دستگاه گوارش و برنامه ورزشی بیمار برای درمان او با شیوه زنبور درمانی اقدام می‌کنند. همچنین آنها به بیمارانشان توصیه می کنند از آغاز مراحل درمانی از قرار گرفتن در محیط های استرس زا پرهیز کنند.

درمان بوسیله نیش زنبور

درمانگران زنبور درمانی ، متناسب با نوع بیماری افراد از نیش زنبور، سم زنبور یا دیگر فرآورده های زنبور عسل استفاده می کنند. این درمانگران تحت شرایطی خاص و کنترل شده با کمک نیش طبیعی زنبور عسل یا سم آن ، با تزریق سطحی وارد بدن می شود و برای درمان بیمار اقدام می کنند و سیستم ایمنی بدن او را تحریک کرده و به تنظیم و متعادل سازی عملکرد این سیستم کمک می کنند.

آنها با کمک سم نیش زنبور بدن را وادار به تولید آنتی بادی هایی در بدن می کنند که بدین وسیله توانایی سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد. به این ترتیب ، سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سم نیش زنبور و پیش گیری از نفوذ آن در بدن اقدام به مقابله می کند و با تحریک این سیستم، مقابله با دیگر بیماری ها و اختلال های موجود در بدن از قبیل ام.اس قوت می گیرد.

نیش زنبور به بهبود و درمان این مشکلات و بیماری ها کمک می کند :

1- ام اس (MS)
2- زونا
3- نقرس
4- کمردرد
5- افسردگی
9- آسیب به آرنج
6- دردهای مزمن
7- اختلال اعصاب
8- گرفتگی عضلات
9- آسیب به زردپی
10- دردهای قاعدگی
11- آماس و ورم پستان
12- بیماری های عصبی
13- پینه و سختی پوست
14- بیماری های پوستی
15- ناتوانی های جنسی
16- کاهش کلسترول خون
17- سندرم خستگی مزمن
18- بیماری های خود ایمنی
19- روماتیسم و درد مفاصل
20- آرتریت یا ورم و التهاب مفاصل
21- واریس یا بزرگ شدن رگ در پاها

درمان ام اس و آرتریت با زنبور درمانی

زنبور درمانی یکی از شیوه های درمانی طب مکمل درمانی است که در دهه های گذشته راهکارهای قابل تاملی را برای درمان و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری ام.اس در جهان ارائه کرده است.

در سال های آغازین دهه 90 طی نامه‌نگاری‌هایی که با یکی از درمانگران زنبور درمانی با نام «ویلیام اسکات» در ایالات متحده داشتن با جزئیات جالبی درباره شیوه زنبور درمانی و اثرات مفید آن بر درمان بیماری ام اس آشنا شدن.

«اسکات» در نامه هایش به نکته‌ایی اشاره کرد که زنبور درمانی شیوه مناسبی برای درمان بیماران مبتلا به آرتریت، استئو آرتریت و ام اس می‌باشد و می تواند نتایج چشم‌گیری را در روند درمان بیماری داشته باشد. او حتی نتایج برخی از تحقیقاتش را در این زمینه ارسال کرد و گفت با کمک زنبور درمانی حتی می تواند دردهای ناشی از بیماری زونا ، را به حداقل ممکن برساند.

تاثیر نیش زنبور در تسکین دردهای قاعدگی

در جهان، درمانگران و محققان زیادی درباره تاثیر زنبور درمانی برای تسکین و بهبود دردهای قاعدگی و درمان نازایی مطالبی را گوشزد کرده‌اند و از تاثیر زنبور درمانی برای بهبود دردهای دوران قاعدگی ، درمان نازایی و جلوگیری از بروز یائسگی زودرس صحبت کرده اند.

آنها اگر چه تحقیقات مدون و وسیعی در زمینه آثار درمانی زنبور درمانی ارائه ندادند اما در پرو‍ژه های درمانی خود به طور تجربی موفق به درمان و بهبود روند زندگی تعداد زیادی از مبتلایان به ام اس و نازایی شده اند.

بسیاری از این درمانگران بر این باورند که تزریق زیر پوستی سم زنبور علاوه بر آنکه می تواند دردهای ناشی از دوران قاعدگی را تسکین ببخشد می تواند برخی از نازایی هایی که به دلیل عدم تخمک گذاری یا اختلال در تخمک گذاری زنان به وجود می آید را درمان کند.

درمان اختلال های تنفسی با بره موم

علاوه بر عسل و نیش زنبور عسل ، فرآورده دیگری از زنبور عسل وجود دارد که از آن با نام «بره موم» یاد می کنند.

این ماده که خاصیت ضدمیکروبی دارد می تواند در بهبود و درمان بیماری های میکروبی و ویروسی از قبیل سرماخوردگی ها ، برخی از اختلال های تنفسی ، گلو درد و برخی از عفونت ها موثر باشد. این محصول کندوی عسل در درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی ، گلودرد و ناراحتی های تنفسی تجویز می شود.

بازسازی اعصاب آسیب دیده با سم درمانی نیش زنبور عسل

در شیوه زنبور درمانی ، درمانگر با کمک سم نیش زنبور عسل که در جلسات درمانی از طریق نیش طبیعی زنبور یا تزریق سطحی به بیمارش ارائه می دهد، به ترمیم و بازسازی غلاف های میانی اعصاب که به دلیل بیماری دچار اختلال و اشکال شده ، کمک می کند. در این حالت سم وارد شده به بدن با تحریک سیستم دفاعی و عصبی بدن به تسریع روند درمانی بیمار کمک می کند.

در گذشته بیماری مبتلا به ام اس داشتم که به دلیل بدخیمی بیماری علاوه بر ناتوانی در قدرت تکلم دچار ناشنوایی نیز شده بود. او با زنبوردرمانی و دریافت نیش زنبور و تحریک اعصاب و ترمیم غلاف های میانی اعصاب آسیب دیده، پس از 5 تا 6 جلسه درمان توانست توانایی تکلم خود را به دست آورد.

جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

در بدن همه انسان ها سیستمی فعال است که از آن با عنوان «مرگ برنامه ریزی شده سلولی» یاد می کنند. به این شکل که سلول های بدن پس از مدت زمانی مشخص به مرور ضعیف شده و از بین می روند و بر اساس پروسه‌ای خاص از بدن دفع می شوند. اما اگر روند مرگ برنامه ریزی شده سلول ها دچار اختلال یا کندی شود این مسئله موجب ابتلا به سرطان می شود.

تحقیقات جدید در این زمینه صورت گرفته بیانگر این است که سم نیش زنبور عسل با تحریک روند مرگ سلول ها و حذف به موقع آنها از بدن می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها در انسان پیشگیری کند. به این صورت با دریافت این سم می توان از حذف به موقع سلول ها اطمینان حاصل کرد و احتمال ابتلا به سرطان را به نزدیک صفر رساند.

سرعت بخشیدن به روند درمان سرطان سینه با زنبور درمانی

مطالعات گوناگونی موجود است که تاثیر زنبور درمانی در تسریع روند درمان سرطان مجاری سینه را به خوبی نشان می‌دهد. در این تحقیقات بیان شده ، زنبور درمانی راهکاری موفق می باشد که می تواند مانع از تکثیر سلول های سرطانی در این مجاری شود و به عنوان یک عامل شیمی درمانی به بهبود روند درمان در بیمار کمک شایانی کند.

شواهد نشان داده است که دریافت سم نیش زنبور عسل از طریق تزریق سم یا نیش زنبور این حشره می‌تواند طول عمر برخی از مبتلایان به سرطان به ویژه سرطان لنفسیت های خونی را افزایش دهد و کیفیت زندگی این بیماران را بهبود ببخشد.

نکات ویژه ایی که باید آن را آویزه گوشتان کنید

قبل از تجربه شیوه درمانی زنبور درمانی باید به نکات زیر عمل کنید. رعایت نکردن این نکات ممکن است خطر مرگ را برای شما به همراه داشته باشد.
مصرف فرآورده ها یا داروهایی حاوی الکل مانند شربت دیفن هیدرامین و فرآورده های حاوی الکل حتی برای ضدعفونی کردن موضع دریافت تزریق به بیمار توصیه نمی شود و به درمانگران توصیه می شود برای ضدعفونی کردن موضع تزریق از مواد مشابه دیگر استفاده کنند، چرا که الکل با سم نیش زنبور به هیچ وجه سازگاری ندارد.
در دوران بارداری و قاعدگی به هیچ وجه نباید برای درمان به شیوه زنبور درمانی اقدام کرد.

عوارض طبیعی  زنبور درمانی

زنبور درمانی عوارض درمانی نیز دارد که بروز آنها در بدن چندان نگران کننده نیست. به عنوان مثال افرادی که بعد از زنبور درمانی دچار اختلال خواب ، خارش ، حالت تهوع یا گرگرفتگی می شوند نباید نگرانی چندانی داشته باشند، زیرا این علائم از جمله عوارضی است که در غالب بیماران پس از دریافت سم زنبور عسل چه به صورت تزریقی و چه به صورت طبیعی دیده می شود و بعد از مدت زمان یک تا 2 روز از بین می رود یا توصیه های ساده ای برای تسکین آنها وجود دارد که از میان آنها می توان به تاثیر خمیر ماست و سدر برای کاهش میزان خارش بدن بعد از دریافت سم نیش زنبور عسل اشاره کرد.

با استفاده از این خمیر می توانید التهاب، خارش و قرمزی ناشی از این شیوه درمانی را به حداقل امکان برسانید.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

اگر شما سل یا آلرژی شدید ، دیابت ، سیفلیس دارید ، از این نوع درمان به هیچ وجه استفاده نکنید. آستانه‌ی تحمل درد ناشی از نیش زنبور عسل در افراد مختلف ، متفاوت است. معمولا بعد از چند ساعت ، درد فروکش می کند. اما در برخی افراد نیز ممکن است یک هفته طول بکشد تا درد متوقف شود.

همه شیوه های درمانی چه در طب رایج و چه در طب مکمل با عوارض جانبی همراه هستند که متناسب با نوع و شیوه درمانی میزان این عوارض ممکن است به حداقل میزان خود برسد. شیوه زنبور درمانی نیز یکی از این شیوه های طبیعی است که علاوه بر امتیازها و راهکارهای موثری که برای درمان بیماری ها دارد ، می تواند عوارض جانبی ای را نیز برای بیمار به همراه داشته باشد.

گاهی افرادی که زنبور درمانی می کنند با حالت هایی مانند سرگیجه ، افت فشار خون ، اختلال در تنفس ، تهوع و استفراغ شدید ، اختلال در دید ، برون ریزی های سطح پوست و بی حالی و غش رو به رو می شوند. به توصیه درمانگران و متخصصان زنبور درمانی هر فردی که بعد از زنبور درمانی دچار یکی از حالت های زیر شد باید خود را در سریع ترین زمان ممکن به پزشک برساند.

خطرات نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل می تواند باعث ایجاد آلرژی در افراد شود و وقتی نیش زنبور عسل وارد خون می شود می تواند باعث مرگ آن ها شود ، بهتر است پس از گزش توسط زنبور عسل به علائم بدنتان دقت کنید و در صورت مشاهده آلرژیک و حساسیت های مزمن به پزشک مراجعه کنید برای پیشگیری از گزش با این حشرات توصیه های مفیدی برایتان داریم با ما همراه باشید.

برای اغلب افراد، نیش زنبور عسل موجب یک ناراحتی چند ساعته می شود و پس از آن بهبود می یابد. اگر شما به نیش زنبور عسل حساسیت دارید؛ ممکن است در بدن شما واکنش های جدی تری نیز ایجاد شود. در برخی افراد، تورم شدید در محل نیش زنبور ایجاد می شود. در تعداد کمی از افراد نیز می تواند علائم تهدید کننده ی حیات داشته باشد.

فواید و مضرات نیش زنبور عسل

بیش از نیمی از افرادی که در اثر شوک آنافیلاکسی ناشی از نیش زنبور می میرند؛ نمی دانند که به نیش زنبور عسل آلرژی دارند. در اینجا به خطرناک ترین علائم آلرژی نیش زنبور می پردازیم:

کهیر ، خارش و یا تورم بیش از حد در یک بخش از بدن از علائمی می باشد که در هنگام نیش زنبور عسل می تواند ایجاد شود.

متورم شدن زبان یا گلو
سختی در تنفس
سرگیجه
درد معده
تهوع و اسهال

اگر شما مبتلا به این علائم بودید؛ درصورت امکان ، سریعا از آمپول قلم مانند اپی نفرین و یا Auvi-Q استفاده کنید؛ و با اورژانس 115 تماس بگیرید؛ و سپس بلافاصله خود را به بیمارستان برسانید.

( کسانی که به نیش زنبور عسل حساسیت دارند؛ بهتر است که همواره ، و به خصوص هنگام گردش در طبیعت، آمپول اپی نفرین و یا Auvi-Q را به همراه داشته باشند. ) اگر شما علائمی مانند خارش، کهیر، قرمزی شدید، یا مقدار زیادی تورم، در اطراف محل گزش را دیدید؛ این مسئله بسیار مهم است؛ ولی در غیر این صورت مشکلی نخواهد بود.

برای از بین بردن اثر نیش روی محل گزش به مدت 15 دقیقه یخ قرار دهید.( با استفاده از یک حوله ) یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید.

بالا نگه داشتن ناحیه ی نیش خورده، به کاهش تورم کمک می کند.

استفاده از آنتی هیستامین و استفاده از کرم هیدروکورتیزون می تواند سبب تسکین تورم و خارش شود.

جهت کاهش ریسک ابتلا به آلرژی ناشی از نیش زنبورعسل ، از پزشک خود در رابطه با مصرف دائمی اپی نفرین سوال کنید. همچنین با پزشک خود در مورد عواقب و عکس العمل های اضطراری آلرژی( فوریت های آلرژی ) ، یا ایمونوتراپی یا همان ایمنی درمانی صحبت کنید. این کار یک راه مهم می باشد که سبب می شود بدن شما آرام شود و از واکنش با آلرژن( ماده ی حساسیت زا ) جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از گزش حشرات :

از راه رفتن روی چمن بدون کفش اجتناب کنید.

از مگس کش جهت از بین بردن زنبور یا سایر حشرات استفاده کنید و اگر حشره ای روی بدن شما قرار داشت؛ به آرامی صبر کنید تا از روی بدن شما بلند شود.

زنبورها به قوطی های نوشابه بسیار علاقه دارند و جذب آن ها می شوند.

کیسه ها و سطل های زباله در فضای باز را با درب های محکم ببندید.

از عطر خوشبو و ادوکلن و لباس رنگ تیره کمتر استفاده کنید؛ زیرا سبب جذب زنبور می شود.( البته یوطب، این مورد را فقط به افرادی توصیه می کند که به نیش زنبور عسل  حساسیت بسیار بالایی دارند. لذا افراد سالم نباید خودشان را از عطر و ادوکلن و لباس با رنگ های متنوع محروم کنند! )

در هنگام کار در حیاط و یا باغ، از جوراب و دستکش استفاده کنید.

از توری بر روی درب و پنجره استفاده کنید.

شیشه های خودرو را در هنگام رانندگی ببندید.

در خارج از منزل از لباس های آستین بلند استفاده کنید تا از پوست شما محافظت کنند.

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود:

تاثیر زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS

خاصیت دارویی زهر زنبور عسل

تاثیر زهر زنبور عسل بر درمان کمردرد